بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر 

تعریف نرم افزار فتوشاپ

نسخه اوایه فتوشاپ در ایالت میشیگان آمریکا شکل گرفت. اولین مرتبه، "جان گلن"، مجموعه از نرم افزارهای display  را برای تغییر فرمت های عکس، ذخیره کردن و تغییر رنگ و روشن و تاریک کردن آن تهیه و تنظیم و برای آن برنامه نویسی کردند. سپس آنها در سال 1366 شمسی، نرم افزاری با عنوان image pro  را ایجاد نموده و با نام تجاری فتوشاپ روانه بازار کردند. 
نرم‌افزار ادوبه فوتوشاپ، یک نرم افزار گرافیکی است که دارای نسخه های متعددی بوده و برای ویرایش، ترکیب، بازسازی و تغییرات جریی و عمده در عکس مورد استفاده قرار میگیرد. فتوشاپ روی سیستم های ویندوز و لینوکس قابل اجرا بوده و میتوان از قابلیت های آن به طور کامل بهره برد. این نرم افزار، گزینه های زیادی داشته و هر کدام برای انجام یک عمل گرافیکی کاربرد دارد. 
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تعریف نرم افزار فتوشاپ، افزودن جلوه های طبیعی، دستکاری رنگ ها ، بهینه سازی تصاویر، آموزش فتوشاپ حرفه ای، دوره فتوشاپ حرفه ای ، مدرک فتوشاپ حرفه ای، گواهینامه فتوشاپ حرفه ای، دستکاری پرتره، طراحی متون سه بعدی و طراحی متن شناور روی آب هستند. 

افزودن جلوه های طبیعی

گاهی ، تصویری که جستجو میکنیم دلخواه ما نبوده و یا انتظار داریم که در یک تصویر ، عناصردلخواه ما هم وجود داشته باشند. در این موقعیت میتوانیم از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ استفاده کرده و تصویر دلخواه را بسازیم. علاوه بر این، به منظور افزودن جلوه های طبیعی در یک عکس، باید مراحلی را به ترتیب انجام داد که عبارتند از : 
ایجاد یک سند جدید و تنظیم کردن آن
ایجا بافت در سند و باز کردن تصویری که قرار است در سند منتقل شود
انتخاب بخش های مورد نظر عکس دوم (با استفاده از  magic wand) و منتقل کردن آن به عکس اول
تعدیل و اندازه کردن سایز عکس ها با استفاده از ابزار T 
تنظیم نور و روشنایی با استفاده از گزینه Brightness/Contrast

میتوان از فتوشاپ برای تغییر مناظر طبیعی استفاده کرد.

دستکاری رنگ ها

 رنگ برخی از عکس ها از نظر برخی از مخاطبان کم و یا زیاد به نظر رسیده و از این جهت، ممکن است تصمیم بگیرند که آن را به شکل نامحسوسی تعدیل کنند. یکی از رم افزارهایی که برای این امر مناسب است، فتوشاپ است. برای دستکاری رنگ ها در انواع عکس ها نیز باید طبق یک سری از مراحل عمل کرد تا نتیجه کار دلخواه شود: 
انتخاب عکس و استفاده از ابزار magic wand برای انتخاب کردن موضعی که قرار است تغییر رنگ در آن اتفاق بیفتد.
استفاده از گزینه color range و انتخاب رنگ مورد نظر
انتخاب قطره چکان و کلیک روی بخش مورد نظر
 کلیک روی گزینه ok برای اعمال تغییرات ایجاد شده

 بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر، هنگامی استفاده می شود که بخواهیم حجم یک تصویر را کاهش داده و آن را برای وب استفاده کنیم؛ مزیت این روش این است که، عکس به شکل و سایز دلخواه ما درآمده و سایز آن با قالب مورد نظرمان متناسب خواهد بود. مراحل بهینه سازی عکس شامل:
ایجاد سندی با اندازه و سایز دلخواه
انتخاب عکس مورد نظر از با سایز و محتوای دلخواه
انتقال عکس مورد نظر و انتقال آن به سند جدید 
استفاده از گزینه ctrl+T برای اندازه کردن عکس با سند
اندازه کردن عکس و کلیک روسی گزینه ok
انتخاب گزینه save for web و تعیین کیفیت عکس
سیو کردن عکس با فرمت jpg

فتوشاپ برای بهینه سازی تصاویر هم کارایی دارد.

آموزش فتوشاپ حرفه ای

علی رغم اینکه، نرم افزارهای متعددی برای ویرایش عکس پیشنهاد شده، اما از میان آنها فتوشاپ از همه موفق تر و کارآمد تر بوده است. افرادی که در این رابطه کار میکنند، علاوه بر خود نرم افزار فتوشاپ باید، به هنر عکاسی و تشخیص تکنیک های ان هم مسلط باشند. علاوه براین، افرادی میتوانند به طور رسمی در این زمینه فعالیت کنند و به دیگران نیز آموز ش دهند که گواهینامه فتوشاپ حرفه ای داشته باشند. 
به منظور افزایش و ارتقا آشنایی با این نرم افزار، مرکز آموزش مجازی پارس بسته های دوره آموزشی آموزش فتوشاپ حرفه ای را برای علاقمندان ارایه کرده است. دوره فتوشاپ حرفه ای به دانش پذیران امکان میدهد تا به طور عملی با تکنیک های فتوشاپ آشنا شده و تجربیات ارزشمندی را به دست آورند. علاوه بر این، در پایان دوره، به همه دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین موفق شوند، مدرک فتوشاپ حرفه ای اعطا شده و دوره های آموزش گرافیک رایانه، آموزش روتوش عکاسی دیجیتال و آموزش گرافیک مقدماتی نیز به آنها معرفی میشود. 

دستکاری پرتره | portrait manipulation

به طور معمول، برای دستکاری پرتره از گزینه های متفاوتی استفاده می شود. اما در فتوشاپ، گزینه filter>liquify بهترین گزینه برای  ویرایش و ایجاد تغییر در عکس های پرتره است. این گزینه به شما امکان میدهد تا چین و چروک های چهره را برطرف کرده و چهره را جوان تر کنید. 
علاو بر این، با استفاده از این گزینه میتوان تغییرات جزیی و کلی در پرتره و حتی شکل کلی عکس به وجود آورد. قابل ذکر است که میتوان این تغییرات را مرحله به مرحله ایجاد نموده و حتی شدت آن را نیز تعدیل کرد. علاوه بر این، دستکاری کردن پرتره در عکاسی بسیار کارایی داشته و موجب می شود تا عکس بهتر و زیباتر به نظر برسد. البته، نباید در اینکار افراط کرد زیرا شکل کلی عکس عوض شده و گاهی این حالت، از نظر صاحب عکس چندان مطلوب نیست.  

میتوان با استفاده ار فتوشاپ، تغییراتی در چهره به وجود آورد.

طراحی متون سه بعدی

طراحی متون دو بعدی، با استفاده از بزار T انجام میشود. برای ایجاد چنین متن هایی باید به صورت زیر عمل کنید: 
ایجاد یک سندو انتخاب یکی از فونت های موجود برای نوشتن متن مورد نظر
تنظیم راست و چپ چین کردن متن و تنظیم اندازه متن به صورت دستی 
انتخاب رنگ برای متن مورد نظر
اضافه کردن نوشته و تغییر دادن اندازه ان
تبدیل نوشته به shape و تغییر دادن پرسپکتیو آن
گذاشتن لایه ها در بالای دیر لایه ها و ادغام کردن لایه های کپی شده
انتخاب طیف رنگ سیاه و سفید برای لایه

طراحی متن شناور روی آب

به منظور طراحی متن شناور روی آب، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:
ایجاد یک سند با ابعاد دلخواه و سیه کردن پس زمینه
انتخاب عکسی که محتوای اّن آب و موج دریا باشد
انتقال و قرار دادن عکس دوم روی عکس اول 
انتخاب گزینه opacity و کاهش آن تا جایی که دو عکس با هم همپوشانی کنند


 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس